O zarządzaniu projektami

Czy na pewno wiemy, co to jest projekt?
Odmieniamy to słowo przez wszystkie przypadki, zatem jest to obecnie nasza codzienność. I to nie tylko w życiu zawodowym; przecież zmiany są nieuniknione, a projekt to właśnie takie unikalne przedsięwzięcie, z którym musimy się zmierzyć, aby żyć lepiej, wygodniej, pożyteczniej dla innych.


Często podejmując jakieś zamierzenie zastanawiamy się: czy to JUŻ jest projekt? A może to tylko pojedyncze zadanie, albo po prostu typowa czynność, którą co jakiś czas trzeba wykonać?
 Istnieje bardzo wiele definicji projektu, przykładowo norma francuska AFNOR X50-103 podaje następującą definicję:
„Projekt to specyficzne, nowe działanie, które w sposób metodyczny i progresywny tworzy strukturę przyszłej rzeczywistości, dla której nie ma jeszcze dokładnego odpowiednika.” 
Metodyka zarządzania cyklem projektu PCM (Project Cycle Management) zalecana przez Komisję Europejską definiuje projekt jako „serię aktywności ukierunkowanych na osiągnięcie ściśle określonych celów w zdefiniowanych ramach czasowych, przy zdefiniowanym budżecie.”
Kluczowe dla stwierdzenia, co jest projektem, są dwa określenia: „niepowtarzalność” oraz „zmiana”. Słowo „zmiana” wymagałoby jeszcze atrybutu „istotna”. Wprowadzenie istotnej, „rewolucyjnej” zmiany wiąże się z:
•    większą niepewnością,
•    niewygodą,
•    kosztem,
•    koniecznością modyfikacji rutynowego sposobu działania.
Wynika z tego, że projekt wiąże się z wysokim ryzykiem, wymaga zaangażowania często niemałych środków, a zarządzanie nim wymaga specjalnej wiedzy. Szczególnie istotne staje się to w przypadku, gdy mamy do czynienia z wieloma równocześnie prowadzonymi projektami, czyli portfelem projektów.
Przykładami projektów mogą być:
•    wprowadzenie na rynek nowego produktu, czy usługi,
•    przeprowadzka,
•    organizacja targów,
•    wyprawa turystyczna,
•    zmiana struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.


W warunkach gospodarki rynkowej organizacje skazane są na walkę o przetrwanie, co w dzisiejszych czasach musi odbywać się przez nieustanny rozwój i poprawę funkcjonowania procesów biznesowych. Na poziomie strategicznym zarządzania organizacją formułowana jest misja. Projekty wywoływane są po to, aby misja mogła być zrealizowana. Dla każdego projektu też powinna zostać sformułowana misja, która określa, jak dana organizacja czy jednostka biznesowa powinna funkcjonować po zakończeniu projektu. 
Powodem wywołania projektu jest problem lub (i) szansa. Konieczne jest więc jego (jej) zidentyfikowanie, aby możliwe było zdefiniowanie celu projektu. Cel projektu powinien być sformułowany zwięźle, podając w sposób jednoznaczny, co uznane zostanie za sukces projektu. W podstawowym zamierzeniu cel powinien odnosić się do korzyści biznesowych, które zostaną osiągnięte już po zakończeniu projektu.
W związku z „rewolucyjnością” zmiany, którą do organizacji wprowadza projekt, a także ze szczególną niepewnością osiągnięcia sukcesu, konieczne jest spełnienie szeregu warunków. Najważniejszymi warunkami sukcesu są:
•    możliwość porównania kosztów/niewygód z ew. korzyściami,
•    oszacowanie niepewności (ryzyka),
•    pokonanie oporów (przekonanie o „nieuchronności”),
•    właściwy dobór ludzi wprowadzających zmianę,
•    zastosowanie metodyki zarządzania projektem.
Metodyka, czyli sposób zarządzania projektem, nie gwarantuje oczywiście sukcesu, ale ułatwia osiągnięcie celu przede wszystkim poprzez ustrukturyzowanie działań, przypisanie odpowiednich ról uczestnikom projektu oraz dostarczenie dobrych praktyk w obszarach zarządzania jakością, ryzykiem, zmianami projektowymi, a także korzyściami, które mają przynieść produkty projektu. Jedną z takich metodyk jest brytyjski standard zarządzania projektami PRINCE2®, stosowany również powszechnie w Polsce.  Więcej o PRINCE2®  →