FotoArtFestival
Co 2 lata w Bielsku-Białej odbywa się biennale światowej fotografii artystycznej. W trakcie ostatniego FotoArtFestival 2019 można było zobaczyć na 18-tu wystawach ok. 1500 prac wybitnych fotografików z całego świata. Festiwalowe imprezy odbywały się również w Warszawie i Krakowie. Organizatorem tych wystaw jest Fundacja Centrum Fotografii w Bielsku-Białej.
Wprawdzie impreza ta ma już kilkunastoletnią historię, jednak każdy festiwal stanowi odrębny projekt.
Uruchamiając projekt powinniśmy sobie zadać pytanie: dlaczego? Czyli – językiem metodyki PRINCE2® – staramy się określić uzasadnienie biznesowe przedsięwzięcia. Inicjatorem i głównym organizatorem FotoArt Festival jest Fundacja Centrum Fotografii w Bielsku-Białej, która powołana została do realizacji zadań związanych z popularyzacją sztuki fotograficznej, ma spełniać szeroko rozumiane funkcje edukacyjne oraz zajmować się działalnością wystawienniczą i wydawniczą. Zatem uzasadnienie biznesowe wynika poniekąd ze statutu Fundacji. Główne spodziewane korzyści nie mają charakteru finansowego, oczekuje się natomiast, że Festiwal wpłynie na rozwój współpracy z artystami i amatorami fotografii, przez co przyczyni się do podniesienia poziomu artystycznego kolejnych wystaw i festiwali, organizowanych przez Fundację. Szeroki udział mediów powinien zaowocować poszerzeniem obszaru zainteresowania sztuką fotograficzną, a w przyszłości również ułatwić pozyskiwanie sponsorów do tego typu przedsięwzięć. Festiwal jest też okazją do promocji w skali europejskiej polskiej fotografii artystycznej, miasta Bielska-Białej oraz samej Fundacji Centrum Fotografii, która w ten sposób zamierza wzmocnić swój wizerunek jako organizator i promotor ważnych wydarzeń z dziedziny sztuki fotograficznej.
Głównymi celami projektu są:
- promocja fotografii artystycznej jako gałęzi sztuki,
- promocja polskiej fotografii na świecie,
- promocja wybitnych nazwisk ze światowej fotografii w Polsce,
- integracja polskiego i światowego środowiska fotograficznego, wymiana doświadczeń w ramach środowisk fotograficznych na świecie,
- szersze zapoznanie polskiego odbiorcy z historią fotografii na świecie,
- konfrontacja artystów, szansa dla amatorów,
- promocja Polski i miasta.
Powyższe cele prowadzą do identyfikacji produktów projektu. Sam produkt końcowy jest dość oczywisty, choć określenie dla niego kryterium akceptacji może zależeć także od stron trzecich, np. sponsorów.
Przykładowa lista głównych produktów projektu (bez uwzględnienia zależności między nimi oraz chronologii ich powstawania), może wyglądać następująco:
- Ceremonia otwarcia
- Wystawy główne i towarzyszące
- Konferencja prasowa
- Prezentacje multimedialne
- Konkursy
- Warsztaty
- Spotkania z autorami
- Katalogi i materiały promocyjne
Pozostają jeszcze do opisania produkty organizacyjne (np. plany pozyskania sponsorów, autorów i uczestników, produkty związane z identyfikacją i zakontraktowaniem miejsc wystaw i warsztatów), a także produkty finansowe i zarządcze.
Powyższe rozważania są dobrym punktem wyjścia do zainicjowania projektu: określenia kryteriów jakościowych, sporządzenia niezbędnych strategii, szczegółowego uzasadnienia biznesowego, wreszcie opracowania planu, mechanizmów sterowania projektem i przeprowadzenia analizy ryzyka.